گل دانلود

کسب درآمد دانلود فیلم جدید دانلود آهنگ های جدید جوک آشپزی خدا دختر خبر رقص روزنامه خبر پیروزی خبر استقلال دانلود نرم افزار آندروید آیفون آیپد دانلود آهنگ – دانلود فیلم دانلود نرم افزار –دانلود عکس – دانلود بازی – دانلود برنامه

گل دانلود

کسب درآمد دانلود فیلم جدید دانلود آهنگ های جدید جوک آشپزی خدا دختر خبر رقص روزنامه خبر پیروزی خبر استقلال دانلود نرم افزار آندروید آیفون آیپد دانلود آهنگ – دانلود فیلم دانلود نرم افزار –دانلود عکس – دانلود بازی – دانلود برنامه

روزهای هفته در ایران باستان بر اساس علم نجوم

در ایران باستان روزهای هفته، بر اساس علم نجوم زیبای انتخاب میشدند.


جالب تر از آن مطابقت نامهای فارسی و لاتین است که در زیر به بررسی روزهای هفته ایران باستان و مقایسه جزئی با روزهای لاتین میپردازیم


کیوان شید= شنبه:saturday= saturn+ day

نخستین روز هفته به نام کیوان شید نامگذاری شده است که تشکیل شده است از کیوان + شید .

کیوان یا زحل بعد از مشتری بزرگترین سیاره شمرده میشود . 

شید نیز به معنی نور و روشنایی است و از خورشید می آید. از این رو روز نخست ایرانی حکایت از سیاره روشن و نورانی را دارد .


مهر شید= یکشنبه sunday= sun+ day

روز دوم از هفته مهر شید است که مهر آن همان خورشید در مکتب میترایی است . مهر برگرفته شده از آئین هفت هزار ساله میترایی است . مهر همچنین ایزد عهد و پیمان است و در اوستا آمده است که هیچ چیز بر ایزد مهر پوشیده نخواهد بود . نامگذاری این روز به مهرشید حکایت از تعهدی است که بین مردمان باید برقرار باشد زیرا در ایران باستان پیمان شکنی و دروغ بزرگترین گناهان به حساب می آمده است . شید نیز به معنی روشنایی و نور است و از خورشید می آید.

 

مه شید= دوشنبه: monday=moon+day

مه بر گرفته شده از ماه است که این نیز از آیین میترایی کهن ایرانی آمده است . خورشید و ماه از تندیسهای آئین میترایی بوده است که نشان از قدرت و پویایی جهان آفرینش داشته است . سومین روز هفته در ایران باستان به نام این نماد خداوند نامگذاری شد و آنرا مه شید به معنی ماه روشن و نورانینام گذاشتند .

 

بهرام شید= سه شنبه: Tuesday=Tues(mars)+day

بهرام برگفته شده از ورهرام زبان پهلوی باستان است و از یکسو نام ستاره مریخ است . بهرام ایزد پیروزی در ایران باستان شمرده می شده است و اندیشه نیاکان ما بر این بوده است که خداوند یکتا)اهورامزدا(نیروی هایش را برای اجرا در بین افراد بشر بین ایزدان) فرشتگان(خود تقسیم نموده است تا آنان آنرا برای مردمان پیاده کنند . از این رو بهرام ایزد پیروزی نامیده شده بوده است و چهارمین روز هفته به نام روز پیروزی روشنایی بر تاریکی و غلبه انسان بر بدی ها و اهریمن نامگذاری شده است .


تیر شید=چهارشنبه:  Wednesday= wednez(mercury)+day

تیر برگرفته شده از تیشتر پهلوی است . نیاکان ما تیر را ایزدان و نگهبان باران نامگذاری نموده اند و اینگونه می پنداشته اند که اهورامزدا برای یاری رسانی به کشاورزان و جلوگیری از خشکسالی و باروری زمین و سبز و سالم و پاکیزه ماندن جهان به ایزد باران فرمان میداده است که به یاری مردمان برسد . در کل این روز به نام روز روشنایی باران و خواست پروردگار برای حفظ طبیعت نامگذاری شده است .

 

اورمزد شید= پنجشنبه:  Thursday= Thurs(jupiter)+day

اورمزد نام دیگری از دهها نام اهورامزدا است که همه حاکی از قدرت و توانایی پروردگار است . این نام از واژه های پهلوی ارمزد - هرمزد - اورمزد - هورمزد - اهورامزدا - مزدا گرفته شده است . از این رو پنجمین روز هفته به نام روز روشنایی خداوند نامگذاری شده است . از این رو این واژه هنوز به گونه ای دیگر درشبهای جمعه برقرار است و هنوز تصور مردمان ما بر این است که شبهای جمعه روز ارتباط با خداوند و فوت شدگان است .

 

ناهید شید =آدینه: Friday=Fri(venus)+day

ناهید همان آنهیته یا آناهیتا است که ایزد آب قرار گرفته است . در اوستا آناهیتا به صورت دوشیزه ای بسیار زیبا - قدی بلند و اندامی تراشیده نام نهاده شده است و نام دیگر ستاره ونوس نیز آناهیتا یا ناهید است . در کل روز جمعه روز روشنایی آب و مظهر بخشندگی و عنایت پروردگار نامگذاری شده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد